Jezus zonder angst verkondigen

(Lees eerst deel 1 van "Jezus zonder angst verkondigen")

Jezus zonder angst verkondigen - Onze levensverhalen
Zelfs als je Jezus zonder vrees met anderen kunt delen, moet je er goed op voorbereid zijn. De wereld om ons heen leert ons dat iets meestal onwaar is, als het te mooi klinkt om waar te zijn. Deze overtuiging zal veel mensen ervan weerhouden om het Evangelie te aanvaarden, wanneer zij dit voor het eerst te horen krijgen. Onderzoek heeft aangetoond dat volwassenen de Evangelieboodschap gemiddeld zo'n zeven keer te horen moeten krijgen voordat ze tot geloof in Christus kunnen komen. Geef dus niet meteen op als je vriend niet reageert zoals je gehoopt had, maar blijf bidden en blijf op zoek gaan naar gelegenheden om je geloof te delen.

Het delen van je persoonlijke getuigenis is vaak een effectieve reactie op tegenwerpingen. Zoekenden zijn normaal gesproken niet op zoek naar logische antwoorden die hun twijfels zullen wegnemen. Wat ze eigenlijk willen weten is of het Christendom werkelijk "werkt". Je persoonlijke getuigenis is de beste manier om te illustreren dat een relatie met God een levensveranderende ervaring is. Je kunt je hier op voorbereiden door je persoonlijke getuigenis op te schrijven. Dit zal je helpen om je gedachten op een rij te zetten, zodat je deze op elk moment duidelijk en beknopt kunt presenteren.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet zullen ophouden tot ze antwoorden op bepaalde vragen hebben gekregen. We moeten voorbereid zijn om hen een reden voor ons geloof in Jezus te geven. 1 Petrus 3:15-16 zegt: "Erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect." We moeten nooit proberen mensen te dwingen om hun vertrouwen in Christus te stellen. Ons doel bestaat meer uit informeren dan uit overtuigen.

Het is onmogelijk om een antwoord te hebben op elke vraag die mensen over het Christendom kunnen hebben, maar we kunnen ons wel gemakkelijk voorbereiden op de vragen die het vaakst worden gesteld. Er zijn vier hoofdbezwaren die zoekenden normaal gesproken opwerpen. Deze vind je hier beneden, samen met meer informatie over hoe je hierop kunt reageren.

De reden voor het delen van ons geloof in Jezus Christus is dat we mensen naar een relatie met God kunnen leiden. Na je vriend door de "verlossingsverzen" te hebben geleid, kun je hem vragen of hij zijn leven graag voor Christus zou willen leiden. Als hij hierop "ja" zegt, help hem dan met een verlossingsgebed zodat hij zijn nieuw ontdekte geloof in Jezus kan verwoorden. Op dit moment zul je misschien enkele verzen met hem willen delen die over de zekerheid van onze verlossing gaan. Bijvoorbeeld Romeinen 10:13: "...Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered".

Ideeën en concepten uit het boek "Share Jesus Without Fear" van William Fay, gepubliceerd door Broadman & Holman Publishers, Nashville, Tennessee.

Leer over jouw getuigenis!


WAT DENK JIJ? - Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is jouw antwoord?

Ja, vandaag heb ik besloten om Jezus te volgen

Ja, ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen